KISAH TELADAN YANG BAIK DARI NABI AYYUB A.S.

Nabi Ayyub adalah seorang lelaki yang amat soleh, kaya dan mempunyai zuriat yang agak ramai...

"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)." (QS. Shad: 44

Di dalam firman Allah di atas memang jelas Allah sendri mengakui ketaatan dan kesolehan serta kesabaran nabi Allah Ayyub ini.

Nabi Allah ayyub diceritakan didalam kalam Allah mengenai penyakit yang dihadapi nabi Allah Ayyub secar terperinci tetapi kita pernah mendengar nabi Ayyub a.s mempunyai penyakit kulit.
Syaitan amat marah dengan ketaatan dan ketaqwaan baginda kepada Allah. Syaitan juga selalu memburukkan nabi Ayyub a.s. kepada Allah, tetapi Allah maha mengetahui yang nabi Ayyub a.s. adalah seorang yang soleh dan bertaqwa.

Pernah suatu ketika syaitan meminta izzin daripada Allah untuk menguji keimanan nabi Ayyub a.s dan Allah mengizinkannya.

Kisah bermula dengan penderitaan nabi Allah Ayyub dengan kemiskinan dan kefakiran.

Syaitan telah berjaya merosakkan ekonomi nabi Ayyub a.s. dengan memusnahkan dan menghancurkan tanaman nabi Ayyub a.s.

Syaitan berharap dengankefakirannya baginda akan berpaling daripada Allah. tetapi sebaliknya berlaku nabi ayyub a.s masih terus sujud dan bersyukur kepada Allah kerana mengujinya dengan ujian yang membuatkannya lebih dekat dengan Allah.

Syaitan berasa amat marah dengan ketaatan nabi Ayyub a.s kepada Allah dan dia memhon izzin daripada Allah untuk menguji nabi ayyub sekali lagi...

Syaitan menguji nabi ayyub a.s. dengan menghapuskan zuriatnya dengan menggoncangkan rumah nabi ayyub a.s. dengan izzin Allah. ..

Namun nabi Ayyub tetap bersabar..malah dia bersyukur kepada Allah kerana pernah dikurniakan anak-anak.

Syaitan berasa amat marah dan masih tidak berpuas hati lalu dia meminta izzin daripada Allah supaya Allah memberi penyakit kepada nabi Ayyub a.s.

Syaitan berkata..

Seandainya Engkau memberi kekuasaan kepadaku, ya Rabbi, untuk mengganggu badannya nescaya dia akan berhenti dari kesabarannya. Riwayat mengatakan bahawa Allah s.w.t menginzinkan syaitan untuk mengganggu tubuh Ayyub. Dikatakan bahawa syaitan memukul tubuh Nabi Ayyub dari kepalanya sampai kakinya sehingga Nabi Ayyub sakit kulit di mana tubuhnya membusuk dan mengeluarkan nanah, bahkan keluarganya dan sahabat-sahabatnya meninggalkannya kecuali isterinya. Namun lagi-lagi Nabi Ayyub tetap bersabar dan bersyukur kepada Allah s.w.t. 

Beliau memuji-Nya pada hari- hari kesehatannya dan ia tetap memuji Allah s.w.t saat mendapatkan ujian sakit. Dalam dua keadaan itu, Nabi Ayyub tetap bersabar dan bersyukur kepada Allah s.w.t. 

Syaitan laknatullah berasa amat marah sekali dan akan terus berusaha untuk menduga nabi Ayyub a.s. Syaitan berfikir aku adalah orang yang mengeluarkan bapa manusia daripada syurga bagaimana aku tidak boleh menjatuhkan nabi ayyub a.s. Setelah berfikir baru dia mengetahui iaitu dengan bantuan perempuan isteri kepada nabi ayyub untuk melaksanakan tugasnya.

Syaitan telah pergi dan menghasut isteri nabi ayyub akhirnya..isterinya datang menemui nabi Ayyub dan berkata..

"Sampai bila Allah s.w.t menyiksamu? Di mana harta, keluarga, teman dan kaum kerabat? Di mana masa jayamu dan kemuliaanmu dahulu?"


Setelah mendengar kata-kata isterinya itu, Nabi Ayub menjawab: "Sungguh engkau telah dikuasai oleh syaitan. Mengapa engkau menangisi kemuliaan yang telah berlalu dan anak yang telah mati?" Perempuan itu berkata: "Mengapa engkau tidak berdoa kepada Allah agar Dia menghilangkan cubaan darimu dan menyembuhkanmu serta menghilangkan kesedihannmu?" Nabi Ayyub berkata: "Berapa lama kita merasakan kebahagiaan?" Isterinya menjawab: "Delapan tahun." Ayyub berkata: "Berapa lama kita mendapat penderitaan?" Isterinya menjawab: "Tujuh tahun." Ayyub berkata: "Aku malu jika aku meminta agar Allah s.w.t melepaskan penderitaanku ketika aku melihat masa kebahagiaanku. Sungguh imanmu tampak melemah dan keputusan Allah s.w.t membuat hatimu menjadi sempit. Seandainya aku sembuh dan kembali kepada kekuatanku, nescaya aku akan memukulmu dengan seratus kali pukulan dari tongkat. Sejak hari ini, aku tidak memakan dari makananmu dan dari minumanmu atau memerintahkanmu untuk melakukan suatu urusan. Maka pergilah kau dariku."

Akhirnya tinggallah nabi Ayyub seorang diri. Walaupun baginda sakit namun dia tetap beriman dan beramal kepada Allah..sentiasa taat,sabar dan tidak pernah menyalahi takdir malah sentiasa bersyukur kerana dikurniakan penyakit yang sentiasa membuatkanya mengingati Allah.

Dengan perasaan penuh kasih sayang nabi ayyub a.s berdoa kepada Allah supaya diberikan kesihatan yang baik..

Allah terlampau menyayangi nabi ayyub a.s dan Allah tahu yang nabi ayyub adalah insan yang bertaqwa..lalu Allah memakbulkan doanya.. Allah mengembalikan nabi ayyub kepada kesihatan yang berlipat kali ganda.

Demikianlah pemahaman yang sesuai dengan kemaksuman para nabi dan kesempurnaan mereka. Allah s.w.t memerintahkan beliau untuk mandi di salah satu mata air di gunung. Allah s.w.t memerintahkannya agar beliau minum dari mata air ini. Kemudian Nabi Ayyub melaksanakan perintah ini dan mandi serta minum. Belum lama beliau minum pada tegukan yang terakhir sehingga beliau merasakan sehat dan sembuh sepenuhnya dari penyakitnya. Kemudian suhu panas dalam tubuhnya pun kembali normal seperti biasanya. Allah s.w.t memberikan kepada Ayyub dan keluarganya dan orang-orang yang seperti mereka suatu rahmat dari sisi-Nya sehingga Nabi Ayyub tidak kembali sendirian. Allah s.w.t memberinya berlipat-lipat kekayaan dan kemuliaan dari sisi-Nya sehingga Ayyub tidak menjadi fakir.

Allah s.w.t berfirman:

"Dan (ingatlah kisah) Ayub ketika ia menyeru Tuhannya: ('Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang.' Maka Kami pun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalian keluarganya kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah." (QS. al-Anbiya': 83-84)

Nabi Ayub kembali sihat seprti sediakala setelah lama merasakan penderitaan dan sakit; Nabi Ayub bersyukur kepada Allah s.w.t. Beliau juga telah bersumpah untuk memukul isterinya sebanyak seratus pukulan dengan tongkat ketika beliau sembuh. Sekarang beliau sembuh maka Allah s.w.t mengetahui bahawa beliau tidak bermaksud untuk memukul Isterinya. Namun agar beliau tidak sampai melanggar janjinya dan sumpahnya, Allah s.w.t memerintahkannya agar segera mengumpulkan seikat ranting dari bunga Raihan yang berjumlah seratus dan hendaklah beliau memukulkan itu kepada isterinya dengan sekali pukulan. Dengan demikian, beliau telah memenuhi sumpahnya dan tidak berbohong. Allah s.w.t membalas kesabaran Ayub dan memujinya dalam Al-Quran sebagaimana firman-Nya:

"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)." (QS. Shad: 44)

Wallahu alam..

Sesungguhnya kesabaran adalah amat penting dalam kehidupan kita semua. Ujian dan dugaan dari Allah adalah untuk menguji tahap kesabaran dan ketakwaan kita kepada Allah Yang Maha Berkuasa.
Ranking: 5
 
© Kisah Teladan Di Zaman Nabi All Rights Reserved